UX WEBDIZAJN TIP 3/5: Fenomén zvaný senzorická adaptácia

Všimli ste si niekedy, že necítite svoje oblečenie? Alebo to, že ste obutý? (Myslíme samozrejme normálny stav, kedy máme oblečené a obuté niečo čo je pre nás príjemné.) Prečo už nevnímate štekot svojho psa ako nepríjemný? Nepočujete tikanie hodín, keď si na ne zvyknete?

Je to práve o zvyku. Hoci je nám niečo zo začiatku nepríjemné, zvykneme si na to a prestaneme to vnímať. Tento jav sa nazýva „senzorická adaptácia“. Máme totiž tendenciu vylaďovať podnety ak sme im pravidelne vystavovaní. Proste si na ne zvykneme a prestaneme ich vnímať.

Senzorická adaptácia a webdizajn: Aký majú súvis?

To, že si zo zvyku prestaneme všímať niektoré veci môže byť v tomto prípade skutočný problém. Oči si totižto tiež „zvykajú“ na podnety rýchlo. Pokiaľ je na vašej stránke všetko rovnaké oči sa doslova adaptujú a prestanú rozoznávať dôležité od nedôležitého. Áno je pekné, že to ladí. Ale stránky je potrebné dizajnovať s rozumom a ohľadom na návštevníka. Najjednoduchším odlíšením a svojim spôsobom „vyrušením“ (v dobrom slova zmysle) je farba. Rovnaká farebná schéma na všetkých dôležitých prvkoch webu totiž môže spôsobiť to, že používateľ požadované kroky nevykoná. Jedná sa najmä o tlačidlá, ktoré používateľ v prípade zlej voľby farby prehliadne, pretože ich jednoducho nevidí. Kľúčové prvky vašej stránky je potrebné zvýrazňovať.

POZOR! Neverte tvrdeniam, že červené alebo oranžové tlačidlá vám zvýšia konverzie.  Pokiaľ máte napríklad červenú stránku, je lepšie použiť inú kontrastnú farbu. Jednoducho vždy používajte základné prvky tak aby vynikli (samozrejme nik nechce dostať „päsťou do oka“, takže používajte aj cit).

Späť k článkom