Prečo je farba v logu dôležitá? Tu sú TOP dôvody!

Záleží teda na výbere farby? Z nášho skromného odborného pohľadu a z pohľadu rôznych zahraničných štúdií teda rozhodne záleží. Dôkazom toho sú aj psychologické výskumy, ktoré tvrdia, že konkrétna farba môže v konečnom dôsledku ovplyvniť aj samotné uskutočnenie nákupu. Výber farby by sa teda nemal rozhodne podceňovať.

Na začiatok si nezabudnite položiť otázku: „Farby, ktoré som si zvolil/a, vyvolávajú požadovanú emóciu a reakcie, ktoré chcem v spojení s mojou firmou dosiahnuť?“

Logo-Design-Process-1

Pozrime sa na TOP štyri dôvody, prečo na zvolení konkrétnych farieb záleží…

1. Farba evokuje emócie

Vo svete marketingu a reklamy je bežnou súčasťou aj výber farieb, s ktorými sa stretneme najmä v grafickom dizajne. Každá farba dokáže vyvolať inú špecifickú emóciu a zaujať tak konečného spotrebiteľa. Pred tvorbou loga si nezabudnite určiť posolstvo, ktoré chcete aby reprezentovalo Vašu značku či výrobok, a na základe toho si určte svoje dominantné farby, vyvolávajúce konkrétne emócie.

Tu je pár príkladov:

ČERVENÁ – Ak chcete na prvý pohľad zaujať a vyjadriť svoju dominanciu, táto farba je pre Vás ako stvorená. Okrem toho vzbudzuje pocit naliehavosti, s ktorým sa môžeme stretnúť aj na ulici v podobe dopravnej značky „STOP“ alebo v mnohých predajniach vo forme akciového letáku, pri ktorom zaručene zbystríte svoju pozornosť. Dávajte však pozor, pretože vo väčšine prípadoch sa to s ňou rozhodne neoplatí preháňať.

images

ZELENÁ – Väčšina ľudí si zelenú farbu spája s prírodou a rastlinami. Vyvoláva prirodzené pocity dobra, zdravia a pokoja. Firmy ju často využívajú, keď chcú upriamiť pozornosť na environmentálne problémy či eko materiály. Dobrým príkladom je logo Starbucks či Spotify.

Starbucks

MODRÁ – Ak chcete svojim klientom poslať dôveryhodnú správu a uistiť ich, že je bezpečné s vami obchodovať, môže Vám k tomu výrazne dopomôcť výber modrej farby vo Vašom logu, či iných marketingových materiáloch. Modrá evokuje pocit rovnováhy a pokoja.

twitter-icon-circle-blue-logo-94339974C6-seeklogo.com

ŽLTÁ – Žltá je farba slnka, ktoré je zdrojom energie a života. Využitie žltej farby dodá divákom veselú a optimistickú energiu sprevádzanú pocitom šťastia. Svoje o tom vie aj Amazon, ktorý využil vo svojom logu žltú šípku, pripomínajúcu úsmev.

Amazon-Logo

ORANŽOVÁ – Podobne ako žltá, aj oranžová farba vyžaruje teplo, nadšenie a zábavu. Dokonalým príkladom je logo od značky Fanta, ktoré reprezentuje svoj nápoj ako zábavný a veselý produkt.

fantalogo-svg

ČIERNA A STRIEBORNÁ – Čierna farba značí eleganciu, silu a odvážnosť. Strieborná zase tajomstvo a sofistikovanosť. Ak si zvolíte jednu alebo druhú, prípadne kombináciu oboch, tak by o Vašej značne mala napovedať, že sa jedná o skutočne poprednú firmu. V logu to tak spravila napr. firma Apple či Puma.

Apple_Logo.svg

RUŽOVÁ A FIALOVÁ – Tieto dve farby vyjadrujú ženskosť, mladosť a kreativitu. Najčastejšie ich môžeme vidieť v kozmetickom priemysle a pri propagácií produktov, ktoré sú primárne určené pre ženy.

Mary-Kay-Symbol

2. Farba priťahuje pozornosť

Keď sa pozrieme na akékoľvek logo, tak prvú vec, ktorú si pravdepodobne všimneme je konkrétna farba, ktorú obsahuje. Je tak? Prieskumy hovoria, že až 80% zo všetkých vizuálnych informácií, ktoré náš mozog prijíma, súvisí s farbami. Čas na prvý dojem značky trvá cca 90 sekúnd, takže na to, aby jej logo vyniklo potrebuje dlhodobo zapôsobiť na spotrebiteľa, a teda by malo byť dostatočne zapamätateľné, aby sa v konečnom dôsledku stalo ikonickým.

Značky, ktorých logá sa stali ikonickými a vryli sa nám na dlhšiu dobu do pamäti, si do budúcnosti ľahko vybavíme. Bavíme sa o značkách ako je Coca-Cola, Pepsi, McDonald’s a KFC.

Pepsi_Logo_2014

Čo je dôležité podotknúť je fakt, že v logách každej značky nenájdete viac ako 3 farby. Viac farieb by mohlo narušiť štruktúru loga a pre diváka by už nebolo tak ľahko zapamätateľné.

3. Farba a cieľové publikum

Spomínali sme, že farba loga odráža imidž Vašej firmy alebo značky, ale je toho oveľa viac. Logo dokáže odkomunikovať dôležité hodnoty Vašej cieľovej skupine. Na základe ich veku, pohlavia, záujmov, životného štýlu a geografickej oblasti sa môže ich reakcia na konkrétnu farbu dosť líšiť.

Príkladom sú ľudia, ktorí žijú v tropických krajinách, nakoľko preferujú teplé farby, zatiaľ čo ľudia žijúci v severných klimatických podmienkach reagujú priaznivejšie na chladnejšie farby.

4. Farba ako symbol značky

Na začiatku životného cyklu značky sa v logu častokrát uvádza aj jej názov, nakoľko ju mnoho ľudí ešte nepozná. Týmto vývojom si prešla aj značka Nike, ktorá spočiatku používala celý názov, avšak dnes si ju vybavíme už len s ikonickou vlnovkou.

Časom sa farby, ktoré ste si na začiatku zvolili vtlačia do podvedomia spotrebiteľov. Urobila tak aj spoločnosť T-Mobile, ktorá prišla na trh s originálnym odtieňom purpurovej, a dodnes ju úspešne využíva v mnohých predajniach a reklamných materiáloch.

T-Mobile_New_Logo_Primary_RGB_M-on-K_Transparent

 

Čomu sa pri výbere farieb v logu vyhnúť?

 

Čo mám pri výbere tých správnych farieb podniknúť?

Späť k článkom