Stojíte pri pokladni v obchode a počas čakania v dlhom rade sa vám zrazu počet vecí v košíku zdvojnásobí a vy ani neviete ako sa to stalo? Aj toto je súčasť podpory predaja. Existuje mnoho spôsobov ako zákazníka upozorniť na váš produkt alebo službu. Jednou z týchto možností sú práve POS/POP materiály.
Ak hovoríme o POS/POP materiáloch, čo všetko si pod tým môžete predstaviť? Ide o dva výrazy, ktoré označujú tú istú vec. Sú to skratky z anglických slovných spojení. Point of sale (POS), teda miesto predaja a point of purchase (POP), v preklade miesto nákupu. Sú to teda zjednodušene materiály, ktoré sa využívajú na miestach, kde dochádza k samotnému predaju výrobkov alebo služieb. Najbežnejšími miestami sú predajne, supermarkety a podobne, ale je to omnoho viac.
POS a POP materiály sú neodmysliteľnou súčasťou podpory predaja. Pomáhajú nielen zviditeľniť niektorú z vašich práve prebiehajúcich akcií, ale predovšetkým dokážu upriamiť pozornosť na váš produkt a zlepšujú jeho zapamätateľnosť. Nielen produkt sa tak stáva stredobodom záujmu zákazníka, ale aj vaša značka. Úlohou POS/POP materiálov je teda upútať pozornosť zákazníka a ovplyvniť jeho konečné rozhodnutie o kúpe.
Existuje viaceré delenie týchto materiálov. Medzi základné napríklad patrí delenie podľa umiestnenia POS/POP materiálov na indoor materiály umiestnené vo vnútri budov, a na outdoor materiály na podporu predaja, ktoré sú umiestnené v exteriéroch. Tiež ich môžeme rozdeliť na tie s krátkodobou hodnotou – letáky informujúce o novinkách, súťažiach alebo plánovaných promoakciách a na materiály s dlhodobou hodnotou – zahrňujúce letáky, ktoré informujú o spôsobe použitia daného produktu ako sú napríklad katalógy a podobne.
POS/POP materiály: Skúste sa držať týchto rád.
- Design a celkový charakter materiálov by mal nadväzovať na iné nástroje podpory predaja- napríklad na reklamu v médiách
- Materiály musia byť umiestnené tak, aby bola zabezpečená ich maximálna účinnosť, napríklad pri vstupe do predajne alebo na mieste, kde sú výrobky, ktorých sa materiály týkajú
- Inštalácia krátkodobých materiálov musí prebehnúť v správnom čase, nie príliš dlho ani príliš krátko pre začatím akcie a po jej ukončení je potrebné ihneď materiály odstrániť, aby ste svojich zákazníkov nezmiatli a nespojili si vašu značku a produkt s negatívnou skúsenosťou
Teória je jasná, ale čo všetko je teda súčasťou takejto formy podpory predaja. Uvedieme si pár najznámejších konkrétnych príkladov na POS/POP materiály.
Medzi veľmi obľúbené a často používané patria Promo-stolíky. Každý z nás sa s nimi bežne stretáva v supermarketoch. Slúžia na prezentáciu produktov a poskytovanie informácií. Špecifickým typom sú ochutnávkové stolíky.
Ďalšou možnosťou sú tzv. Whoblery. Sú to papierové pútače, ktoré sú pripevnené na regál s konkrétnym produktom. Okrem nich sa často využívajú podlahové a pultové stojany, do ktorých sa umiestňujú produkty.
Pre zákazníkov sú najznámejšie barkety aj keď mnohí z nich nevedia podľa názvu čo to je. Sú to práve tie regály pri pokladniach, ktoré sú určené na uloženie produktov malých rozmerov ako sú žuvačky, drobné sladkosti a podobne.
Okrem spomínaných sa využíva množstvo ďalších POS/POP materiálov akými sú 3D tabule, prezentačné rolovacie pásy, dekorované palety a ďalšie.
Ak si neviete z množstva POS/POP materiálov na trhu vybrať zverte sa do rúk profesionálov, ktorí vám „ušijú podporu predaja na mieru“.