novy web ake chyby nerobit pri tvorbe webstranky

Nový web? Vyvarujte sa týmto 5 chybám

Pozrime sa teda na niekoľko chýb, ktorým by ste sa mali pri určite vyvarovať ak plánujete vytvoriť nový web.

1. Nový web bez cieľa

Každá dobrá webová stránka musí mať jasný cieľ. Avšak pozor, tento cieľ sa len tak nezjaví počas programovania stránky. Musíte si ho definovať vopred. Takýmto cieľom je napríklad propagácia firmy, snaha získať alebo poskytnúť spätnú väzbu, informácie o produkte, a podobne.

Cieľ stránky je jej základom. S jeho pomocou viete presne, čo kam umiestniť tak, aby to malo zmysel. Nejedná sa tu len o stránku ako takú. Špecifický význam majú aj ciele podstránok. Nielen vzhľad a dojem ovlpyvňujú výsledný efekt vášho webu. Potrebujete stránku, ktorá sa bude dať jednoducho používať. Nezabudnite, že každá stránka či podstránka má svoju funkciu. Táto funkcia musí byť zreteľná a rýchlo pochopená každým užívateľom. Krása nestačí. Človek, ktorý niečo na stránke hľadá, to chce aj nájsť.

A konkrétny príklad? Nakupujete cez internet? V každom e-shope by sa mal dať produkt objednať. Nebolo by zvláštne, keby e-shop, ktorého cieľ je predávať, poskytoval zákazníkovi len informácie, alebo len adresu?

2. Komplikovaná navigácia

Navigácia musí byť jasná, čistá a ľahko použiteľná. Pri tvorbe webstránky si musíte uvedomiť, že hlavnou úlohou navigácie je funkčnosť. V tomto prípade je kreativita pekná vec, ale v podstate s ňou veľa vody nenamútite. Nejde tu ani tak o staré dobré „v jednoduchosti je krása“, ale pokiaľ váš zákazník  vidí tlačidlo „domov“ (home), očakáva, že sa po kliknutí naň dostane na domovskú stránku. Keď vidí „o nás“ – presne vie čo tam nájde. Bohužiaľ žijeme v dobe, kedy ľudia nechcú zbytočne dlho hľadať. Nechajte teda umelecké prejavy na grafickú stránku webu a radšej sa snažte ľuďom ukázať to, čo chcú vidieť.

3. Rozptyľovanie pozornosti

Všetky blikajúce a pohybujúce sa veci na stránke sú v podstate fajn vec, pokiaľ ich viete používať.  Uvoľnujte fantáziu len do znesiteľnej miery. Veľa takýchto objektov rozptyľuje pozornosť návštevníka a sťažuje mu orientáciu na stránke. Skúste teda namiesto svetelnej šou použiť len jednoduchú zmenu farby pri jednom tlačidle, alebo len jednoduchý pohyb malých častí.

Zásada nerozptyľovania platí najmä pri obchodných  – tzv. biznis stránkach. Jednoducho forma nasleduje funkciu. Nový web = funkčný web.

4. Ukrytý kontakt

Chcete aby vás ľudia kontaktovali? Tak sa neskrývajte.

Pri mnohých stránkach sa totiž stáva, že kontaktné informácie sú stratené. Môžno takúto podstránku resp. časť webu považujete za menej podstatnú, ale uvedomte si, že práve takto vás ľudia môžu nájsť.  Umiestniť takéto informácie viditeľne vás stojí minimum námahy. Okrem toho dnes všetci vyhľadávame na internete. Málokto si otvorí veľkú žltú knihu aby sa s vami spojil. 🙂

Dobrá rada od nás –zverejnite adresu a všetky kontaktné informácie (čísla, fax, emaily) na vašej stránke. Pripojte k nim mapu, nech ľudia presne vedia, kde vás nájdu.

 

5. Myslite na svojich návštevníkov

Hoci sa vám to sediac v modernej kancelárii môže zdať sci-fi, ale ešte stále existujú miesta s pomalým internetovým pripojením. (Samozrejme si z vás trochu uťahujeme, určite o tom viete). Ide len o to, aby ste na tento fakt pri tvorbe webu nezabúdali. Je to takmer také zlé, ako nemať responzívny web.  Ignorácia takejto zákazníckej základne by vášmu podnikaniu mohla uškodiť. Určite nepotrebujete, aby si ľudia doslova trhali vlasy alebo vypili dve kávy, kým im otvorí vašu stránku. Je to žart – oni totiž čakať nebudú a rovno ju vypnú. Váš nový web by sa mal tejto chybe radšej vyhnúť.

Vyhnite sa preto používaniu prvkov, ktoré by načítavanie vašej stránky zbytočne spomaľovali. Okrem toho, polovica vašich konkurentov si môže povedať, že tých zopár ľudí s pomalým internetom nepotrebuje. Vy z nich aj takto môžete spraviť svojich zákazníkov.

Viete ako zistíte, či je vaša stánka pomalá? Existuje niekoľko nástrojov, ktoré vám s týmto problémom môžu pomôcť.  Skúste napríklad  http://www.webpagetest.org/  alebo http://tools.pingdom.com/fpt/.

 

 

 

 

Späť k článkom