Farby: čo za vás povedia na vašom webe?

Pri tvorbe webu je veľmi dôležité prihliadať okrem množstva ďalších vecí aj na výber správnych farieb. Čo chcete svojou stránkou povedať? Chcete zákazníkom ukázať, že ste profesionál, vyvolať dojem pohodlia, vzbudiť dôveru alebo podnietiť dobrú náladu? Práve správny výber farieb môže podporiť túto vašu snahu. Farby dokážu vášho zákazníka povzbudiť ku kúpe vášho produktu, ale naopak ho aj prvým dojmom z farebnosti webu odradiť a odohnať ku konkurencii.

Niektorí dizajnéri nevedia presne vysvetliť prečo si vybrali práve tie farby, ktoré pri tvorbe webu použili. Ale len veľmi málo z nás má takúto vrodenú intuíciu a určitý vizuálny vkus. Ak medzi týchto pár vyvolených nepatríte, existuje množstvo schém a pravidiel, ktoré vám pri správnom výbere farby pomôžu. Ponúkame vám pár zaužívaných rád, ktoré odporúčame si osvojiť.

Prvým dôležitým bodom je správne zvoliť farbu, resp. farby a druhým, nemenej dôležitým, je správne ich na stránke umiestniť. Rovnako dôležité je pochopiť, že tak ako nič nie je len dobré a len zlé, čierne a biele, tak aj každá farba disponuje svojimi pozitívnymi, ale aj negatívnymi vlastnosťami.

TEPLÉ VERSUS STUDENÉ FARBY

Farby

Existujú dve základné skupiny farieb. Poznáme ich ako teplé a studené farby. Bez toho, aby ste sa problematike psychológie farieb venovali, určite dokážete vymenovať pár z nich. V skratke sa bližšie pozrieme na základné farby z obidvoch skupín.

Teplé farby ako červená, žltá a oranžová vyvolávajú veselé emócie a u zákazníkov môžu podnietiť akciu. Ak sú teplé farby použité samostatne, môžu vyburcovať až prehnane, čo môže viesť k hnevu a agresii. Pri výbere farieb na web je preto dobré kombinovať teplé farby s nejakou farbou z opačnej skupiny, aby sa pocity zákazníka vyvážili. Dominujúce teplé farby sa používajú na stránkach, ktorých snahou je vyvolať pocit šťastia a radosti.

cervena_pastelkaČervená

Červená farba patrí k teplým farbám a je považovaná za horúcu a veľmi emocionálnu. Rôzne štúdie ukázali, že červená má na ľudí fyzický vplyv, stimuluje rýchlejší tlkot srdca a dýchanie. Červená púta našu pozornosť, ale netreba to s ňou rozhodne preháňať.

zlta_pastelkaŽltá

Žltú farbu si väčšina ľudí spája práve slnkom, smiechom a šťastím. Človek, ktorého obklopuje žltá, sa cíti optimistickejšie. Táto farba pomáha produkovať kreatívne myšlienky. Z negatívneho hľadiska môže evokovať strach, depresiu, úzkosť a emočnú nestabilitu.

oranzova_pastelkaOranžová

Oranžová farba sa stala pomerne kontroverznou. Je to farba, ktorá je niektorými dizajnérmi nenávidená, ale medzi inými je populárna. Web, ktorý má byť ladený elegantne a profesionálne by nemal obsahovať túto farbu a tvorca by sa jej mal určite vyhnúť, pretože oranžová je spájaná aj s priemyslom a dopravou a veľa ľudí si ju spája napríklad s bezpečnostnými  vestami. Táto farba je vhodná pre weby, ktoré chcú vyžarovať energiu a teplo. Ak chcete predsa na svoj web použiť energickú farbu, siahnite po oranžovej. V porovnaní s červenou je pokojnejšia.

Studené farby ako modrá, zelená a fialová sa používajú najmä na dosiahnutie profesionálneho firemného vzhľadu. Studené farby totiž vzbudzujú pocit autority, inteligencie, rozvoja a dôvery.

modra_pastelkaModrá

Modrá farba  vo všeobecnosti pôsobí upokojujúco, ale zákazníci ju môžu považovať za chladnú, ľahostajnú až depresívnu. Od roku 2008 je modrá farba vyhlasovaná za najpopulárnejšiu farbu nielen pri tvorbe webov, ale aj celkovo v oblasti dizajnérskych produktov. Táto farba má v človeku navodiť pocit pokoja, únik z každodenných starostí a obnoviť zmyselnosť.

zelena_pastelkaZelená

Hneď po modrej patrí medzi najfrekventovanejšie farby zelená, ktorá symbolizuje prírodu, energiu a rast. Pri vhodnej kombinácii s dobrým odtieňom šedej a modrej nadobudne váš web príjemnú atmosféru. Zelená je v centre spektra, pretože je farbou rovnováhy. Podnecuje šťastie, štedrosť a plodnosť, je to farba harmónie, ale na druhej strane je spájaná so žiarlivosťou, nudou, stagnáciou a vyčerpaním.

fialova_pastelkaFialová

Fialová farba sa spája s kreativitou a bohatstvom. Rôzne odtiene fialovej, ktoré prechádzajú až do ružovej, podporujú zmysel pre duchovnosť a tvorivosť. Jasnejšia fialová symbolizuje magickosť, a preto je vhodné jej použitie na podporu kreativity a ženskosti. Tmavšie odtiene naopak vyvolávajú pocity pochmúrnosti a smútku.

Späť k článkom