Pokiaľ už aspoň tušíte, čo je to corporate identity, ste na dobrej ceste k správnej a efektívnej komunikácii s vašimi zákazníkmi. Nenechajte sa však zmiasť názvom tohto článku. Corporate identity a image sú totiž dve rozdielne veci. Samozrejme, existuje medzi nimi úzky vzťah.
Čo je to corporate identity a prečo je taká dôležitá?
V prvom rade si tento pojem poďme preložiť do našej ľúbozvučnej slovenčiny. Corporate identity v jednoduchosti znamená „firemná identita“. Jej hlavnou úlohou je vytvoriť jednoznačnú prezentáciu spoločnosti. A nie len navonok. Každá firma by totiž mala dbať nie len o vonkajšiu komunikáciu, teda snahu odlíšiť svoju firmu od ostatných. Mali by ste pozerať aj na vnútornú komunikáciu, napríklad dbať o svojich zamestnancov. Ako jeden nemenovaný múdry pán v minulosti povedal: „Šťastný zamestnanec je dobrý zamestnanec“. A naozaj takto doslova vynašiel recept na zvýšenie produktivity práce.
Teraz už teda viete, že svätým poslaním firemnej identity je takáto dvojsmerná komunikácia. Sama o sebe je však akousi predstaviteľkou toho, bez čoho je podnikanie len chaosom – stratégie. Hoci je to kruté, bez firemnej identity je vaše podnikanie zbytočné. Zákazník vás nerozozná, tak ako by si vás mohol vybrať ? Ako už bolo spomínané, jedným z cieľov firemnej identity je vonkajšia komunikácia. Tá je pre váš biznis dôležitejšia ako si možno myslíte. Práve odlíšenie od konkurencie (samozrejme to pozitívne) vám zaručí pravidelný prísun zákazníkov. A čo viac. Verných zákazníkov.
Na jednoduchom príklade si ukážeme, o čom tu celý čas rozprávame. Predstavte si, že si k obleku obujete bežecké tenisky. Sedí vám táto predstava? Tak isto v podnikaní nemôžete komunikovať rôznymi spôsobmi. Dokonalým vzorom vám môžu byť mobilní operátori, ktorých nie je potrebné spomínať po mene. Vidíte farbu, viete kto to je. Prídete na predajňu a viete či ste v správnej alebo v konkurenčnej a nemusíte pritom vidieť veľký svietiaci nápis nad vchodom. Príde vám domov leták? Viete si ho priradiť. Vidíte oblečenie zamestnanca? Taktiež viete, do ktorej spoločnosti patrí. A TAKTO SA TO SPRÁVNE ROBÍ. Páni a dámy, poriadok proste musí byť.
A čo teda ten imidž? To, že je potrebné ho mať, vám hovoriť nemusíme. Corporate identity alebo firemná identita je správna cesta ako ho získať a udržať. Podporuje ho svojimi vizuálnymi prvkami, ale aj tými, ktoré sú okom nemožné vidieť. Veď si len predstavte, že prídete do reštaurácie, kde vás príjemná a usmievavá obsluha doslova obskakuje. Kde ponúkajú skvelé jedlo a prostredie je príjemné. No nevrátili by ste sa na také miesto znova?
Na záver si ešte povedzme, čo patrí pod pojem corporate identity. Môžno sa o niektorých zložkách dočítate aj v ďalších článkoch. Firemná identita teda zahrňuje:
- Firemnú kultúru
- Firemný dizajn
- Firemnú komunikáciu
- Osobnosť firmy
Ukážky tvorby firemnej identity si môžete prezrieť aj na našej AnimaGrafáckej stránke v časti portfólio – identita.