Jednou z oblastí, ktorej sa v AnimaGrafe venujeme, je branding. Nebojte sa, nejedná sa o techniku značkovania dobytka – my tu kravičkám neubližujeme. Dokážeme však označkovať všeličo iné.
Ak chceme pochopiť, v čom branding spočíva, musíme najskôr vedieť, čo je to brand – značka. Samozrejme ako vo viacerých oblastiach marketingu má tento pojem hneď niekoľko definícií. Bez zbytočných múdrych viet je značka proste meno, symbol vašej spoločnosti. Je to, čo vás odlišuje od vašej konkurencie. Aby sa tak stalo, musí byť vaša značka jedinečná, známa a musí vašu spoločnosť dostatočne identifikovať.
V jednoduchosti sú dobré brandy také, ktoré poznáme všetci. Príklady snáď ani nie sú potrebné, ale kto nepozná taku coca-colu? Alebo Adidas?. Väčina tých lepších a úspešnejších brandov má krátky názov, pri ktorého vyslovení si nemusíte lámať jazyk. Ich logá, slogany a znelky sa nám zaryli hlboko do pamäti.
A branding?
Branding je proces. Vo svojej podstate vytvára jedinečné meno a obraz produktu v mysli zákazníka. Zahrňuje všetky úkony, ktoré akokoľvek posilňujú značku. Väčšinou sa toto posilňovanie vykonáva pomocou marketingových aktivít.
Cieľom brandingu nie je len predať. Branding buduje silnú značku a snaží sa zákazníka opätovne prilákať tak, aby sa stal verným. Ak sa nad tým zamyslíme, vždy keď prídeme do obchodu, chceme si kúpiť niečo čo poznáme alebo chceme spoznať. Dnes málokto príde do obchodu s tým, že chce kúpiť produkt. Ľudia chcú kupovať značky – brandy. Skúste si na chvíľu predstaviť niekoľko situácií. Máte doma dieťa? Idete kúpiť plienky alebo „pampersky“, počítač alebo mcbook, idete na hamburger alebo McDonald? Máte tenisky alebo „adidasky“ ? Práve značka rozhoduje o tom, či sa stanete verným zákazníkom alebo nie. (Myslíte si, že vernosť sa vás netýka? A máte radšej Pepsi alebo CocaColu? Ani jedno? A čo Kofola ? 🙂 )
Ľudia sme už raz takí, že to čo je značkové, chápeme ako lepšie – kvalitnejšie. A v drvivej väčšine prípadov to tak skutočne funguje. Nie len cena, ale aj značka vám povie to, čo môžete od produktu očakávať.
Branding vytvára to, čo k značke cítime. Snaží sa značku posilniť a budovať vzťahy, ktoré k nej zákazníci majú. Okrem toho branding sa snaží zvýrazniť a zdôrazniť jedinečnosť a odlišnosť značky.
Branding a marketing – čo je čo?
Takže. Odhliadnuc od všetkých možných definícií marketingu, je tento ovplyvňovací nástroj taktikou. Takou, ktorá vás tlačí do toho aby ste si produkt kúpili. Mnohokrát spokojne žijete a ani neviete, že niečo potrebujete, kým vám to nepovie ujo v obleku s dokonalým úsmevom v reklame. Čáry máry a potreba je na svete. A logicky, keď niečo potrebujeme – nakupujeme.
Na rozdiel od marketingu, je branding skôr stratégiou. Pridáva v mysli zákazníka istú pridanú hodnotu. Je to to, prečo túžia práve po vašom produkte a nie po konkurenčnom. Práve za túto hodnotu sú ochotní zaplatiť.
Branding (ne)versus Corporate Identity
Branding a korporátna identita (corporate identity) rozhodne nie sú tým istým. Nie sú však ani odlišné. Súvisia spolu a navzájom sa dopĺňajú. Na rozdiel od brandingu sa firemná identita (CI) súvisí s vonjakšími faktormi, ktoré pôsobia na zákazníka. Myslíme tým tie, ktoré sú viditeľné na prvý pohľad.
Na rozdiel od toho je branding akýmsi súhrnom vnútorných faktorov – emócií, ktoré máme ku značke. Veria vám vaši zákazníci? Dôvera je emócia. Myslia si , že ste dobrý, kvalitný, … ?
Pokiaľ ešte stále nemáte celkom jasno v tom čo branding je, radi vám v tom pomôžeme. Stačí nás kontaktovať 🙂